Frustarile unui artist – prima parte

Cine-ar fi zis ca viata artistilor e doar lapte si miere?  Nu, NU pretind ca as fi vreo artista prin excelenta, nici macar una mai  mica. Ma consider mai mult o iubitoare de arta.   Si da, si iubitori de arta au frustari, probabil cu atat mai mult artisti adevarati.  Deocmdata, in lumea asta virtuala  a artisitilor handmade din Romania (si Doamne, multi mai sunt!), observ ca toti mai multe sunt cazurile de plagiatura (doar  urmam modelele guvernului, nu??!!).

Postarea de azi e mai mult o descarcare emotionala, asa ca sa nu va asteptati la propozitii coerente de la mine ((doar sunt si inginer si toti stim bancul : <<  Care e diferenta dintre un inginer si un caine? amandoi au privirea inteligenta si nici unul nu stie sa se exprime>>  ))

Lenea e cucoana mare, asa ca se practica obiceiul de a prelua poze cu diverse obiecte handmade – in cazul meu cu origami, si a fi postate ca si cum ar fi facute de cei ce le posteaza. Mi s-a intamplat de mai multe ori. Prima data mi s-a intamplat cu preluarea postarilor mele integral pe diverse site-uri, care preluau postari de orice gen,  cu scopul de obtine mai multe vizualizari  si implicit probabil ca obtineau bani din asta (adaugand reclamele care le aveau si de la care primeau bani prin vizualizari). Ca sa se rezolve problema trebuia sa fac un raport direct la Google, cum ca cineva se foloseste de postarile de pe blogul meu, stiu multe persoane care au fost victime in felul acesta.

Apoi am inceput sa am probleme cu pozele care le-am postat in pagina dedicata nuntiilor.  Inteleg ca daca ai un site care doar promoveaza idei pentru nunti, NORMAL este atunci cand vrei sa preiei munca altora doar pentru a o da ca exemplu, SA CERI PERMISIUNE INAINTE de la cei care au facut modelele, pozele, etc.   Singurul site cu care am colaborat este O nunta superba, carora le-am trimis eu pozele ce le-au postat  intr-un articol despre nunti cu Origami.  Alti insa au preluat pozele fara nici un fel de jena, de bun simt de a cere voie.   Asa se face ca de-a lungul timpului mi-am vazut pozele de la nunta in diverse locuri – un blog japonez (de unde autorii a avut bunul simt sa le stearga, dupa ce am luat legatura cu ei),  vreo alte 2 site-uri japoneze – de unde nu am putut sa  fac nimic pentru a fi sterse pozele.

Apoi am inceput sa imi gasesc pozele pe diverse pagini de Facebook, ceea ce a pus capac rabdarii mele! Prima data s-a intamplat cu o pagina creata de cineva care posta modele  (specific ca una din pozele cu mine de la nunta era la profil), precizand ca sunt facute de ei, si ca primesc comenzi!!! doar ca pagina era plina cu pozele mele, si cu alte modele de origami luate de pe alte bloguri romanesti! Acesta a fost totusi un caz fericit in care autorul pagini a sters pagina, si mi-a trimis un email in care si-a cerut iertare, fara prea mare tam-tam, si la fel si-a cerut scuze si de la celelalte persoane de la care luase poze.

Poate veti zicie ca imi facea reclama. Ei bine, NU, ci precizau acolo ca ei fac acele modele la comanda, si nu ca ar fi facute de mine.     Eu sunt deschisa pentru orice colaborare,  ATAT TIMP CAT  EXISTA  O INTELEGEREA inainte  de genul :  „Buna ziua, sunt X si dorim sa va promovam aceasta arta, scriid un articol despre dumneavoastra, daca sunteti de accord… etc, etc.”  – Asa mi se pare corect si logic sa se procedeze, indiferent ca e vorba de un blog sau de o pagina de facebook.

Saptamana trecuta a fost cireasa de pe tort. Descopar o alta pagina de facebook care prezenta o multime de poze cu modele de origami pentru nunti – poze care toate eu le-am vazut de-a lungul anilor pe diverse site-uri, si bineinteles si cateva din pozele mele de la nunta – categoric ca la profil era tot o poza de-a mea. Am simtit ca innebunesc cand am vazut.   Bineinteles ca am inceput sa fac raport catre Facebook  la fiecare poza ce imi apartinea, sa las comentarii si sa iti trimit mesaj privat autoarei. Iar aceasta imi raspunde cu o nesimtita lejeritate ” Eu doar postez pozele ca idei pentru nunti, si din moment ce le-ai postat undeva inseamna ca pot fi folosite„, DESI aici pe blog am scris MARE SI CLAR pentru toti care stiu sa citeasca, ca „POZELE NU POT FI PRELUATE FARA PERMISIUNE, PLAGIEREA SE PEDEPSESTE CONFORM LEGII DREPTULUI DE AUTOR”.  Nu are sens sa redau toata conversatia cu individa respectiva. Cert este ca sustinea ca nu a facut nimic rau, si ca ce sens are sa ceri permisiunea! DAAAAHHHH!

Personal cred ca a face o pagina in care pui modelele altora – FARA a le cere permisiunea, doar ca idei,  in loc sa pui mana sa faci tu ceva, ca sa arati lumii ceva original……….. se cheama PLAGIAT.   Doar e mai usor sa dai copy-paste, decat sa pui mana sa faci tu ceva, nu??   Macar sa ai bunul simt sa ceri permisiunea inainte, si langa poza sa scri – model facut de cutarita + pagina originala a autorului.

Revenind la individa de mai sus,  dupa ceva timp si insistenta a sters pozele mele, iar azi am vazut ca le-a sters si pe celelalte avea vreo 100 de poze furate.  Pagina ei este: Origami Weding Desing Ly,  si am sa o tin sub observatie, sa vad daca va reveni la a pune poze luate de pe net.

Aproape ca ma gandesc serios sa sterg pagina cu modele pentru nunti, si toate postarile pe aceasta tema. Si asa au inceput sa se inmulteasca mailurile si comentarile cu ” Spune-mi te rog cum se face buchetul de mireasa?” – intrebare care a inceput sa ma scoata din minti!

Si ca sa-mi treaca supararea am facut o kusudama Stone Flower – diagrama la:http://andre-origami.blogspot.ro/2010/07/summer-project-3-stone-flower.html

new-1

Supararea oricum nu mi-a trecut de tot, probabil ca se va repeta  intamplarea, si mai am si alte frustari pe tema asta, insa intr-o postare viitoare….

5 gânduri despre &8222;Frustarile unui artist – prima parte&8221;

  1. Pfai, te-au enervat deja alte persoane inainte sa apuc eu sa te intreb cum lipesti codita la buchetul de mireasa… :((

    Imi pare rau pentru supararile tale, dar mi-ar parea rau sa stergi pagina cu nunta.

    Apreciază

  2. offf,de curand am participat la un targ de nunti,imi parre rau sa iti spun,dar pe pliantele de acolo se regaseau si poze de ale tale,le-am recunoscut imediat deoarece imi plac mult creatiile tale. Imi pare tare rau ca sunt persoane care nu sunt in stare sa faca cv cu mana lor si doar sa fure, Tot ce pot spune e ca as trista sa stergi pagina cu nunta,te pup

    Apreciază

    1. ….deci asa, si cu cei care organizeaza nunti. Asta este…. Cat despre pagina cu pozele de la nunta, ma gandesc foarte serios ce masura sa iau.

      Apreciază

Lasă un comentariu